Parapantismul este o formă de zbor extrem de dependentă de condițiile meteorologice. Este esențial ca piloții începători să învețe care sunt cele mai bune condiții meteorologice pentru parapantism și să se asigure că sunt pe deplin conștienți de condițiile meteorologice care sunt prea periculoase pentru zbor.
Iată ce pot însemna condițiile meteorologice periculoase pentru piloții de parapantă:
Eșecul de a atinge și menține o altitudine suficientă Pierderea controlului Incapacitatea de a zbura în direcția planificată Incapacitatea de a ateriza în zona de aterizare planificată sau incapacitatea de a ateriza în siguranță oriunde Iată câteva condiții meteorologice cheie de care să ții cont înainte și în timpul zborului tău cu parapanta. Acest articol îți va oferi o prezentare generală a zonelor cheie de care să ții cont și să iei în considerare. Bucură-te și zbor sigur tuturor!
Parapantism & Nori
Condițiile excelente de vreme pentru parapantism nu trebuie neapărat să fie însorite; locurile de zbor pot funcționa și în zile înnorate – aerul este forțat să urce, iar piloții folosesc acest curent ascendent. Dacă cerul este senin, înnorat sau acoperit poți totuși să practici parapantism. În ceruri acoperite vor fi mai puține termice, dar tot poți zbură în siguranță cu parapanta.
Condițiile termice sunt create atunci când soarele încălzește aerul și creează nori cumulus.
Dacă plănuiești să faci parapantism cross country, condițiile meteo ideale sunt multe nori albi, pufoși, cumulus. Asta înseamnă că un front rece tocmai a trecut, aproximativ cu 12 ore în urmă.
Norii cumulus se formează la vârful termicilor. Gândește-te la acestea ca la coloane de aer în ascensiune, cu nori așezați în partea de sus a coloanelor. Ideal vrei să folosești aceste termice pentru a te învârti în sus, până în vârf.
Din cauza vremii mai reci, termicele sunt mai puțin comune în timpul iernii. Este posibil să găsești mai dificil să atingi altitudini mari sau să faci parapantism cross country. Cu toate acestea, nu lăsa asta să te descurajeze de la orice formă de parapantism. Mulți oameni practică parapantismul în locuri precum regiunea Tirol din Austria, în timpul iernii, când munții sunt acoperiți de zăpadă. Ai grijă doar la vânt și nu încerca efectiv să faci parapantism în zăpadă – acest lucru este periculos și îți va reduce controlul asupra aripii.
Viteza Vântului la Parapantism și Cum te Afectează
Vântul ideal este între 2 și 15 mile pe oră, viteza vântului de peste 18 mile pe oră (29 km/h) nu este potrivită pentru zborul cu parapanta. Dacă aveți experiență de începător/intermediar, este posibil să doriți să evitați vânturile care depășesc 12mph (20km/h). Deși vântul poate fi de ajutor, este posibil să lansați un parapantă fără vânt. Viteza pe care pilotul o generează prin alergare, combinată cu greutatea pilotului și cu aripa parapantei, este suficientă.
Viteza și puterea vântului sunt testate cu ajutorul unui anemometru, asigurați-vă că zburați cu unul dintre acestea. Este o idee bună să testați puterea vântului înainte de a zbura cu parapanta Acest lucru vă va ajuta să determinați cum să abordați lansarea și aterizarea și dacă ar trebui să vă amânați zborul.
1 m/s sau 3,6 km/h – Condiții foarte calme, veți avea nevoie de o lansare înainte, cu multă alergare și efort din partea dvs. pentru a vă lansa
1 – 3 m/s sau 3,6 – 10,8 km/h – Lansare înainte și înapoi posibilă, este nevoie de o cantitate decentă de alergare sau de bune abilități de lansare înapoi
4 – 6 m/s sau 14,4 – 21,6 km/h – Forța moderată a vântului, lansare inversă sau o lansare frontală cu o cantitate mică de alergare
7 – 10 m/s sau 25,2 – 36 km/h – Forța vântului devine puternică. Doar piloții foarte experimentați ar trebui să ia în considerare lansarea. Lansarea inversă este cea mai bună opțiune. Foarte predispus la turbulențe și la a fi dus înapoi după lansare.
De asemenea, este important să se monitorizeze dacă vântul este constant sau schimbător. Nu doriți să vă lansați în condiții decente, doar pentru a constata că puterea vântului a crescut și acum este dificil să aterizați în siguranță. Testați viteza vântului pe o perioadă de două minute. Dacă viteza vântului se schimbă cu mai mult de 2 m/s în această perioadă de două minute, înseamnă că este vorba de rafale. Riscați posibilitatea de a fi zburat înapoi, turbulențe și dificultăți la aterizare.
Gradientul vântului este schimbarea forței și direcției vântului în funcție de înălțime și este o altă dimensiune pe care piloții trebuie să o ia în considerare înainte de lansare. Acest pericol apare atunci când aerul care se deplasează la joasă înălțime este încetinit de frecarea cu solul, ceea ce face ca piloții să observe o creștere a vântului pe măsură ce ajung la înălțime. Acest lucru îi poate face pe piloți să fie suflați înapoi când încep să crească în înălțime, la scurt timp după lansare. De asemenea, gradientul de vânt poate surprinde piloții, provocând o creștere a vitezei la sol chiar înainte de aterizare.
Turbulențe
În condiții bune de zbor, fluxul de aer este izolat și se deplasează încet în interiorul stratului său. Acest lucru este cunoscut sub numele de curgere laminară. Atunci când viteza fluxului de aer crește până la un anumit punct, fluxul de aer poate deveni turbulent. Turbulența este atunci când particulele de aer se deplasează în direcții haotice, aleatorii. Vânturile de peste 5-6 m/s pot fi adesea turbulente.
Numai piloții experimentați ar trebui să facă parapantă în condiții de turbulență ușoară și nimeni nu ar trebui să facă parapantă în condiții de turbulență moderată sau puternică. Să zbori cu parapanta în turbulențe este periculos deoarece, în lipsa unui flux de aer laminar neted, aripa poate ușor să se blocheze, să se rotească, să se prăbușească sau să cadă sau să se scufunde brusc. Imaginați-vă că încercați să aterizați în siguranță în aceste condiții!
Turbulențele pot fi, de asemenea, cauzate de obiecte solide de mari dimensiuni, acest lucru fiind cunoscut sub numele de turbulențe mecanice. Obiectele mari care blochează vântul pot crea o zonă turbulentă. Din fericire, acest tip de turbulență este adesea mai ușor de prevăzut și de evitat.
Condiții meteo în care nu ar trebui să faceți parapantă
Vânturi puternice – așa cum am menționat mai devreme, dacă viteza vântului este mai mare de 29 km/h (18mph) sau peste un nivel în care vă simțiți confortabil să zburați sau dacă viteza vântului crește spre această viteză, este o idee bună să evitați zborul cu parapanta.
Nor orografic – se poate forma în jurul unui versant și poate crea o zonă fără vizibilitate, ceea ce ar putea avea ca rezultat faptul că ați putea zbura spre obiecte. În mod ideal, piloții ar trebui să zboare întotdeauna atunci când au condiții meteorologice vizuale complete. Norii orografici pot provoca, de asemenea, ploaie.
Nori lenticulari și vânturi de Foehn – apar atunci când aerul urcă pe un deal și coboară pe partea cealaltă, încălzindu-l. Acest lucru face ca unele zone să fie vântoase, în timp ce altele sunt calme
Ploaia – Să zbori cu parapanta pe ploaie este extrem de periculos. Ploaia este unul dintre cele mai comune și ușor de prevăzut pericolele de zbor cu parapanta. Aripile de parapantă mai vechi nu sunt impermeabile și vor absorbi ploaia. Acest lucru face ca aripa să fie mai grea și dificil de manevrat. Aripile mai noi nu vor absorbi vântul, însă ploaia va afecta în continuare capacitatea aerului de a se deplasa fără probleme pe suprafața aripii. Probabil că veți scăpa cu câteva picături de ploaie, dar orice ploaie adevărată va face ca zborul cu parapanta să fie extrem de periculos.
Cumulonimbus (nori de furtună) – pot provoca curenți ascendenți și descendenți foarte puternici, de până la 200 mph. Chiar și avioanele se dau peste cap pentru a-i evita! Acești nori combină adesea alte pericole, cum ar fi ploaia puternică, vânturile puternice, ridicările puternice și bruște și fulgerele